De grootste modemerken komen meestal uit landen als Frankrijk en Italië. Niet gek natuurlijk want hier bevinden zich ook de modesteden van de wereld, Parijs en Milaan. Echter moeten we niet vergeten dat ook Nederland de broeiplaats is voor diverse grote modemerken. In deze blog bespreek ik het ontstaan van een aantal van deze merken.
BALR.
In 2013 is het modemerk door Nederlands professioneel voetballer Demy de Zeeuw opgericht. Hij was tijdens het WK in Afrika actief voor Nederland. Echter lief hij hier een flinke blessure op na een schop tegen zijn hoofd. Zodoende heeft hij een tijd moeten herstellen en bleek de weg terug naar zijn hoge niveau zwaar. Toen hij voor FC Spartak Moscow speelde, kwam hij op het idee om zelf een modemerk op te richten. De voetballer had immers altijd in zijn vrije tijd al boeken gelezen over ondernemen en zijn vader is ook een eigen baas. Zodoende heeft hij in 2014 het modemerk opgericht met het doel het luxeleven van een professioneel voetballer open te stellen aan het publiek. Zodat ook de consument kan ervaren hoe dat voelt. Hij heeft tot 2015 geprobeerd op zijn voetbalniveau te verhogen, maar besloot toen om zijn volle aandacht te gaan besteden aan het modemerk. En terecht, het modemerk heeft namelijk in 2018 al een omzet behaald van 20 miljoen en het doel is om in 2022 boven de 200 miljoen euro omzet uit te komen. Dit grote succes is grotendeels te verklaren door de soort marketing. De Zeeuw geeft immers geen cent uit aan traditionele marketing, maar doet alles via social media. Een bekend persoon die zijn kleding draagt, bereikt daarmee namelijk miljoenen volgers.
Studio Anneloes
In 2016 is het modemerk Studio Anneloes opgericht. Het merk heeft als doen om duurzame kleding te creeeren. Zodoende heeft het merk in juli 2016 ook het Covenant Duurzame Kleding & Textiel in Dan Haag ondertekend. Het merk staat dus voor eerlijke en duurzame kleding. Daarnaast is 90% van de kleding van het modemerk gemaakt van het materiaal travel-kwaliteit uit Italië. Het merk richt zich op vrouwen met een druk leven die er stijlvol uit willen zien, maar waarvan de kleding wel lekker comfortabel moet zitten.
Nikkie
In 2011 is het modemerk Nikkie opgericht door Nikkie Plessen. Nikkie Plessen is een bekende actrice en presentatrice. Het modemerk heeft Kate Moss kunnen strikken om als internationaal gezicht van het modemerk te verschijnen. Ook is er een aparte collectie die in samenwerking met Kate Moss is gemaakt.